-
+
Drop-out prediction from digital learning for retention
In an ongoing PBL development project (Improving Moodle for flipped classrooms to decrease dropouts) we introduced new interactive activities to AAU’s Moodle for flipped classroom design to improve both student classroom participation and collect data performance on course participation and performance to facilitate analysis. These tools do not only serve the purpose of data collection but through their use can help students to reflect on their learning progress, e.g. learning inventories and other self-assessments that are very much in line with PBL practice.
project participantsBianca Clavio Christensen
Hendrik Knoche
Bastian Ilsø Hougaard
Ninna Vihrs
Jon Ram Bruun-Pedersen
Lise Busk Kofoed
Torben Tvedebrink
Poul Svante Eriksen
Brian Møller
Download Debriefing: Drop-out prediction from digital learning for retention -
+
En digital platform for studerendes opbygning af PBL-kompetencer
Målet med projektet har været at understøtte studerendes fortsatte refleksioner om og erfaringsudveksling inden for PBL; projektets konkrete mål var at skabe PBL Exchange/stud, et struktureret rum, hvor erfaringsudvekslingen kan fortsætte også på senere semestre og hvor erfaringer kan deles på tværs af årgange med mulighed for at inddrage PBL-kursusholdere og projektvejledere.
projektdeltagere:
Hans Hüttel
Dorina Gnaur
Jette Egelund Holgaard
Thomas Ryberg
Afrapportering af projektet: "En digital platform for studerendes opbygning af PBL-kompetencer"
-
+
Intensive PBL-forløb som platform for employability
Projektets formål har været at undersøge og begrebsliggøre den form for PBL-aktivitet, der foregår som koncentrerede forløb over få dage med involvering af studerende med forskellig faglig baggrund og med deltagelse af virksomheder og eksterne interessenter – med særligt henblik på det potentielle employability-udbytte. Videre på baggrund af denne viden at kunne generalisere modellen til andre uddannelser på AAU.
projektdeltagere
Kjeld Svidt
Simon Christian Swanström Wyke
Lone Krogh
Annie Aarup Jensen
Sissel Kondrup Bach
Cecilie Hejlesen Christensen
Ole Ravn
Afrapportering af projektet "Intensive PBL-forløb som platform for employability"
-
+
Internships and employability for international studies students
The aim of this project was to understand the interactions between learners, real tasks and supervisors in PBL learning internships and projects at DIR and ES and evaluate how these study programmes are equipping its students with the necessary skills to get a job in the fields of Development and International Relations.
project participants
Malayna Raftopoulos
Ane Bislev
-
+
Learner-Centered Moodle Course Design
The project "Learner-Centered Moodle Course Design: Design Factors, Differences in Perceptions, and Best Practices" is one of AAU’s PBL development projects. AAU funded the Moodle Course Design project from 1/1-2018 to 31/12-2018, and in the first months of 2019 the first version of a material bank are finalized.
As per the application document the objective of the project was to: "...create a Moodle course containing multimedia resources demonstrating Moodle courses and activities as the best cases nominated by the students across study programs... “, which could be used in facilitation of the professional development of teachers, for example at the University pedagogy course for assistant professors at AAU (Adjunktpædagogikum) or similar courses.
Project Participants
Rikke Ørngreen
Rune Hagel Skaarup Jensen
Sara Knudsen
Ditte Kolbæk
-
+
PBL Kompetencer, Relationer og Employability
Udvikling af feedbackstrukturer til understøttelse af ansvar for egen læring i praksisorienterede projektforløb:
Projektets udviklingssigte er at afprøve metoder, der kan understøtte de studerendes refleksion over og dokumentation af deres kompetenceudvikling og relationer i forbindelse med deres PBL-projektsamarbejder med virksomheder og organisationer i ind- og udland.
Projektdeltagere
Annette Rasmussen
Stine Bylin Bundgaard
Elisabeth Lauridsen Lolle
Reimer Ivang
Ina Drejer
Margit Saltofte
Lars Bo Henriksen
Anna Lindorf Bomholt
Download rapport: PBL kompetencer, relationer og employability
Temanotater med Bilag og baggrundsmateriale: -
+
PBL og matematik
Baggrunden for projektet var mangeårige erfaringer og rygter om, at PBL ikke passer så godt til grundfag som matematik. PBL bygger på autentiske problemer med relevans uden for universitetet, hvor de studerende viser at de forstår problemets kontekst og kan lave en problemanalyse der leder frem til en problemformulering. Men hvad vil det egentlig sige for grundfag som matematik?
projektDeltagere
Bettina Dahl Søndergaard
Hans Hüttel
Morten Grud Rasmussen
Jakob Gulddahl Rasmussen
Olav Geil (senere afløst af MGR)
-
+
Peer-2-peer indsats for bedre gruppearbejde og studiestart
I samarbejde med uddannelsernes studenterstudievejledere har projektet, ”Peer-2-peer indsats for bedre gruppearbejde og studiestart – et supplerende tilbud til de decentrale studenterstudievejledere”, undersøgt, hvordan studiestarten for nye universitetsstuderende på Aalborg Universitet kan forbedres, således at de studerende føler sig godt klædt på til livet som universitetsstuderende.
projektdeltagereProjektet er udarbejdet af AAU Studievejledning:
Jacques Kloster
Lars Holm Olsen
Charlotte Rohde
Lenne Agger
Shaline Thedchanamoorthy
Rikke Jønson
Download RapportEN: Peer-2-peer indsats - lær at lære studerende imellem -
+
Sustainable Sydhavn
Projektet sigter mod at reducere frafald blandt studerende, der er indskrevet på første studieår på BEM (By-, Energi- og Miljøplanlægning) bacheloruddannelse. Det sker ved at styrke AAUs forbindelse til lokalområdet og aktører i Sydhavnen.
projektdeltagereDavid Christensen
Helle Nedergaard Nielsen
Afrapportering af PBL-udviklingsprojekt: "Sustainable Sydhavn" -
+
Teaching and guidance in study competencies across education
The project’s leading question has been: How can one best facilitate the students’ study competencies in the first year of study? The purpose has been to improve the opportunities for teachers and supervisors to support the students’ study competencies ande thus in a larger perspective, support the well-being, learning opportunities, and retention among the students.
Project participantsPia Bøgelund
Jette Egelund Holgaard
Jacob Davidsen
Patrik K. Telléus
Helle Therkildsen