• +

    Drop-out prediction from digital learning for retention

    In an ongoing PBL development project (Improving Moodle for flipped classrooms to decrease dropouts) we introduced new interactive activities to AAU’s Moodle for flipped classroom design to improve both student classroom participation and collect data performance on course participation and performance to facilitate analysis. These tools do not only serve the purpose of data collection but through their use can help students to reflect on their learning progress, e.g. learning inventories and other self-assessments that are very much in line with PBL practice.


    project participants

    Bianca Clavio Christensen

    Hendrik Knoche

    Bastian Ilsø Hougaard

    Ninna Vihrs

    Jon Ram Bruun-Pedersen

    Lise Busk Kofoed

    Torben Tvedebrink

    Poul Svante Eriksen

    Brian Møller


    Download Debriefing: Drop-out prediction from digital learning for retention

     

  • +

    En digital platform for studerendes opbygning af PBL-kompetencer

    Målet med projektet har været at understøtte studerendes fortsatte refleksioner om og erfaringsudveksling inden for PBL; projektets konkrete mål var at skabe PBL Exchange/stud, et struktureret rum, hvor erfaringsudvekslingen kan fortsætte også på senere semestre og hvor erfaringer kan deles på tværs af årgange med mulighed for at inddrage PBL-kursusholdere og projektvejledere.
     

    projektdeltagere:

    Hans Hüttel

    Dorina Gnaur

    Jette Egelund Holgaard

    Thomas Ryberg

     

    Afrapportering af projektet: "En digital platform for studerendes opbygning af PBL-kompetencer"

     

  • +

    Intensive PBL-forløb som platform for employability

    Projektets formål har været at undersøge og begrebsliggøre den form for PBL-aktivitet, der foregår som koncentrerede forløb over få dage med involvering af studerende med forskellig faglig baggrund og med deltagelse af virksomheder og eksterne interessenter – med særligt henblik på det potentielle employability-udbytte. Videre på baggrund af denne viden at kunne generalisere modellen til andre uddannelser på AAU.
     

    projektdeltagere

    Kjeld Svidt

    Simon Christian Swanström Wyke

    Lone Krogh

    Annie Aarup Jensen

    Sissel Kondrup Bach

    Cecilie Hejlesen Christensen

    Ole Ravn
     

    Afrapportering af projektet "Intensive PBL-forløb som platform for employability" 

  • +

    Internships and employability for international studies students

    The aim of this project was to understand the interactions between learners, real tasks and supervisors in PBL learning internships and projects at DIR and ES and evaluate how these study programmes are equipping its students with the necessary skills to get a job in the fields of Development and International Relations.
     

    project participants

    Malayna Raftopoulos

    Ane Bislev


    Download report: Leaving the Ivory tower - Internships and employability for international studies students

  • +

    Learner-Centered Moodle Course Design

    The project "Learner-Centered Moodle Course Design: Design Factors, Differences in Perceptions, and Best Practices" is one of AAU’s PBL development projects. AAU funded the Moodle Course Design project from 1/1-2018 to 31/12-2018, and in the first months of 2019 the first version of a material bank are finalized.

    As per the application document the objective of the project was to: "...create a Moodle course containing multimedia resources demonstrating Moodle courses and activities as the best cases nominated by the students across study programs... “, which could be used in facilitation of the professional development of teachers, for example at the University pedagogy course for assistant professors at AAU (Adjunktpædagogikum) or similar courses.
     

    Project Participants

    Rikke Ørngreen

    Rune Hagel Skaarup Jensen

    Sara Knudsen

    Ditte Kolbæk

     

    Dowload the final report: LeArner-Centered Moodle Course Design:
    Design Factors, Differences in Perceptions and Best Practices

  • +

    PBL Kompetencer, Relationer og Employability

    Udvikling af feedbackstrukturer til understøttelse af ansvar for egen læring i praksisorienterede projektforløb:

    Projektets udviklingssigte er at afprøve metoder, der kan understøtte de studerendes refleksion over og dokumentation af deres kompetenceudvikling og relationer i forbindelse med deres PBL-projektsamarbejder med virksomheder og organisationer i ind- og udland.
     

    Projektdeltagere

    Annette Rasmussen

    Stine Bylin Bundgaard

    Elisabeth Lauridsen Lolle

    Reimer Ivang

    Ina Drejer

    Margit Saltofte

    Lars Bo Henriksen

    Anna Lindorf Bomholt


    Download rapport: PBL kompetencer, relationer og employability



    Temanotater med Bilag og baggrundsmateriale:

    Temanotat 1

    Temanotat 2

    Temanotat 3

    Temanotat 4

     

  • +

    PBL og matematik

    Baggrunden for projektet var mangeårige erfaringer og rygter om, at PBL ikke passer så godt til grundfag som matematik. PBL bygger på autentiske problemer med relevans uden for universitetet, hvor de studerende viser at de forstår problemets kontekst og kan lave en problemanalyse der leder frem til en problemformulering. Men hvad vil det egentlig sige for grundfag som matematik? 
     

    projektDeltagere

    Bettina Dahl Søndergaard

    Hans Hüttel

    Morten Grud Rasmussen

    Jakob Gulddahl Rasmussen

    Olav Geil (senere afløst af MGR)
     

    Summering af projektet

    Rapport: Funktionsbeskrivelse for bivejledere på matematik

  • +

    Peer-2-peer indsats for bedre gruppearbejde og studiestart

    I samarbejde med uddannelsernes studenterstudievejledere har projektet, ”Peer-2-peer indsats for bedre gruppearbejde og studiestart – et supplerende tilbud til de decentrale studenterstudievejledere”, undersøgt, hvordan studiestarten for nye universitetsstuderende på Aalborg Universitet kan forbedres, således at de studerende føler sig godt klædt på til livet som universitetsstuderende.


    projektdeltagere

    Projektet er udarbejdet af AAU Studievejledning:

    Jacques Kloster

    Lars Holm Olsen

    Charlotte Rohde

    Lenne Agger

    Shaline Thedchanamoorthy

    Rikke Jønson


    Download RapportEN: Peer-2-peer indsats - lær at lære studerende imellem

  • +

    Sustainable Sydhavn

    Projektet sigter mod at reducere frafald blandt studerende, der er indskrevet på første studieår på BEM (By-, Energi- og Miljøplanlægning) bacheloruddannelse. Det sker ved at styrke AAUs forbindelse til lokalområdet og aktører i Sydhavnen.


    projektdeltagere

    David Christensen

    Helle Nedergaard Nielsen


    Afrapportering af PBL-udviklingsprojekt: "Sustainable Sydhavn"

     

  • +

    Teaching and guidance in study competencies across education

    The project’s leading question has been: How can one best facilitate the students’ study competencies in the first year of study? The purpose has been to improve the opportunities for teachers and supervisors to support the students’ study competencies ande thus in a larger perspective, support the well-being, learning opportunities, and retention among the students.


    Project participants

    Pia Bøgelund 

    Jette Egelund Holgaard

    Jacob Davidsen

    Patrik K. Telléus

    Helle Therkildsen

     

    Download report: Study competencies - Communication, motivation, resilience, study technique & learning